Groene Strand Wimpel

Met trots feliciteren wij de vrijwilligers van Het Groene Strand GO, Natuurmonumenten en alle betrokken organisaties met het behalen van de Groene Strand Wimpel voor de stranden van de Kwade Hoek en Westhoofd. Deze bijzondere erkenning onderstreept hoe belangrijk de gezamenlijke inzet is voor schone, natuurlijke en biodiverse stranden op Goeree-Overflakkee.

Op maandag 8 juni kwamen vrijwilligers, wethouder Henk van Putten en andere betrokkenen bijeen bij strand Westhoofd. Gewapend met grijpers, handschoenen en afvalzakken werd niet alleen de Groene Strand Wimpel symbolisch gevierd, maar ook direct gedaan waar het uiteindelijk om draait: samen het strand schoonmaken.

De Groene Strand Wimpel is een landelijk keurmerk voor stranden die uitblinken in natuurvriendelijk beheer, biodiversiteit en natuureducatie. Het is een erkenning die niet vanzelf komt. Achter deze onderscheiding schuilt een grote groep vrijwilligers die zich week in week uit inzet voor het behoud van onze kust. Iedere vrijwilliger die zwerfafval opruimt, bezoekers bewust maakt van het belang van een schone omgeving of deelneemt aan opruimacties levert een waardevolle bijdrage aan dit gezamenlijke resultaat.

Een speciaal moment tijdens de bijeenkomst was de uitreiking van de Gouden Grijper aan Peter Dubbeldam. Hiermee spraken de vrijwilligers hun waardering uit voor zijn uitzonderlijke inzet voor schone stranden. Een prachtige erkenning voor iemand die zich al jarenlang met veel enthousiasme inzet voor natuur en milieu.

De Groene Strand Wimpel laat zien dat natuurbehoud, educatie en het opruimen van afval hand in hand kunnen gaan. Dankzij de samenwerking tussen vrijwilligers, natuurorganisaties, gemeente en maatschappelijke partners blijven de stranden van Goeree-Overflakkee een plek waar mens, dier en natuur kunnen genieten van een schone en gezonde omgeving.

Namens Stichting Schoon Goeree-Overflakkee willen wij alle vrijwilligers bedanken voor hun tomeloze inzet. Deze Groene Strand Wimpel wappert niet alleen voor de Kwade Hoek en Westhoofd, maar symbolisch voor iedereen die zich inzet voor een schoner eiland.

(Foto’s: Omroep Archipel en Het Groene Strand Goeree-Overflakkee)

5 Jarig Jubileum!

5 jaar Schoon Goeree-Overflakkee – Samen maken we het verschil

Wat begon als een klein initiatief met een groot idee, is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot een betrokken en groeiende beweging: Stichting Schoon Goeree-Overflakkee bestaat 5 jaar! Een mijlpaal waar we met trots op terugkijken – en vooral eentje die we te danken hebben aan onze vrijwilligers.

Van initiatief naar beweging

Sinds de oprichting in 2021 zetten inwoners van Goeree-Overflakkee zich actief in om zwerfafval tegen te gaan. Gewoon, omdat ze geven om hun leefomgeving. Of het nu gaat om een rondje door de eigen straat, een schoonmaakactie in het dorp of een spontane opruimronde langs het strand: overal op het eiland zijn mensen in actie gekomen.

Wat ons bijzonder maakt, is dat het niet draait om “moeten”, maar om “samen doen”. Iedereen draagt op zijn of haar manier bij – zichtbaar of juist op de achtergrond. Juist die stille krachten, die niet altijd op de foto staan, vormen het hart van onze stichting.

Groei in betrokkenheid

In de afgelopen vijf jaar hebben steeds meer mensen zich aangesloten. Van jong tot oud, alleen of samen met buren, vrienden of familie. Die groei laat zien dat het besef leeft: een schone omgeving begint bij jezelf.

Elke twee weken organiseren we een opruimactie op wisselende locaties op het eiland. Deze acties zijn laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk. Even een uurtje meehelpen maakt al een zichtbaar verschil – én het is nog gezellig ook.

Een schoon eiland, samen bereikt

Dankzij de inzet van onze vrijwilligers is er in de afgelopen jaren ontzettend veel zwerfafval opgeruimd. Maar misschien nog belangrijker: we hebben samen bewustwording gecreëerd. Steeds meer mensen kijken anders naar hun omgeving en voelen zich verantwoordelijk om die schoon te houden.

Jubileum met een glimlach

Ons 5-jarig bestaan hebben we gevierd met een gezamenlijke opruimactie in Middelharnis. Na afloop werden de vrijwilligers verrast met een petitfour gebakje met het cijfer 5 – een klein, maar smakelijk symbool voor een grote prestatie. De dag werd afgesloten met een groepsfoto als blijvende herinnering.

Op naar de toekomst

We zijn trots op wat we samen hebben bereikt, maar we zijn er nog niet. Zwerfafval blijft een uitdaging, en juist daarom blijven we ons inzetten voor een schoon en leefbaar Goeree-Overflakkee.

Wil je ook een bijdrage leveren? Sluit je gerust eens aan bij een van onze opruimacties. Samen maken we het verschil – vandaag, morgen en de komende jaren.

Schoon Goeree-Overflakkee – samen houden we het mooi. 🌿💚

here to add your own text

Joop is de beste

Wij wisten allang dat Joop de Waal uit Ooltgensplaat een zwerfafval opruimtopper was. Leuk voor hem was ook de waardering vanuit de Gemeente Goeree Overflakkee toen bekend werd dat Joop de meeste kilometers had afgelegd gedurende heel 2022 in de Helemaalgroen app met maar liefst 7563 km. Deze smartphone-app wordt door vele duizenden zwerfafval opruimers in Nederland dagelijks gebruikt om de afgelegde trajecten bij te houden als een groen lijntje in de eigen gemeente.

Daarom zijn alle vrijwilligers van Stichting Schoon Goeree Overflakkee ook supertrots dat Joop deze erkenning heeft mogen ontvangen. Nogmaals van harte gefeliciteerd  Joop! Dubbel en dwars verdiend dankzij je tomeloze inzet om ons eiland mede schoon te houden van zwerfafval.

 

Hier de link naar het artikel van flakkeenieuws.nl

10.000ste deelnemer

Op 29 augustus vierde Stichting Helemaalgroen een klein feestje. Op deze dag werd de 10.000ste deelnemer geregistreert voor de Helemaalgroen app. Er werd een persbericht uitgestuurd om dit heugelijke feit kenbaar te maken.

Persbericht

Burgerinitiatief HelemaalGroen van 7 naar 10.000 in drie jaar! Op 29 augustus heeft de 10.000ste deelnemer zich aangemeld bij HelemaalGroen. Dit burgerinitiatief is ruim drie jaar geleden met zeven deelnemers gestart door Jaap de Boer (Achterhoek). Gewoon omdat hij een enorme hekel heeft aan zwerfvuil en zijn ergernis daarover graag omzet in actie. Vorig jaar is in ons land 220.000 km geregistreerd opgeschoond, nu staat de teller alweer op ruim 155.000 km. Duizenden vrijwilligers delen de insteek van Jaap en nemen grijper en vuilniszak ter hand om hun leefomgeving schoon te maken.

Intussen zijn acht gemeenten Partner geworden van HelemaalGroen, zij pakken het zwerfvuilprobleem voortvarend aan: Berkelland, Gemert-Bakel, Goeree-Overflakkee, Haaksbergen Leiden, Meierijstad, Pijnacker-Nootdorp en Uden. Al wordt het werk vrijwillig gedaan, de techniek kost geld. Hiervoor zijn sponsoren onontbeerlijk. (www.helemaalgroen.nl).

ANBI Stichting HelemaalGroen stimuleert individuele burgers om zwerfafval op te ruimen en hun inzet zichtbaar te maken (app.helemaalgroen.nl). Activeer de app wanneer je begint met een zwerfvuilactie. De afgelegde route wordt als een groen lijntje zichtbaar op de kaart. Na een maand verkleurt het lijntje naar oranje en twee maanden later is het bruin. Na opnieuw lopen van dezelfde route kleurt die weer groen. Zo maken alle deelnemers samen Nederland steeds groener. Zijzelf én hun omgeving worden hier vrolijk van.
In de gemeente Berkelland doet meer dan 1% van alle inwoners mee (473). Dit jaar schoonden zij alweer 16.000 km op, daarmee staat deze gemeente bovenaan als schoonste van ons land. Meer donateurs, zwerfvuilrapers en sponsoren in het hele land zijn van harte welkom. Doe jij ook mee? Alle beetjes helpen!

Zwerfvuil maken is geen kunst, zwerfvuil opruimen is dat wel!

(Bron: Jaap de Boer, ANBI Stichting Helemaalgroen)